۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

واقعیت و مصلحت در ترازو

ح. جوشن‌لو

یکی از حوادث مهم دنیای ورزش در این روزها داستان خطای هند کاپیتان تیم ملی فرانسه در بازی فوتبال در مقابل ایرلند و منتهی شدن این خطا به پیروزی تیم فرانسه و راهیابی اش به جام جهانی و بازماندن تیم ملی ایرلند از جام جهانی است. مخفی ماندن قضیه بر داور بازی و نتایج این غفلت نکات مهمی را آشکار می کند.
از سویی بعد از اتمام بازی با بازبینی فیلمهای ضبط شده کاملا مشخص شده است که بازیکن فرانسوی دوبار از دستش برای کنترل توپ استفاده کرده و پاس گل را ساخته است. از سوی دیگر داور این صحنه را ندیده و گل را پذیرفته و از طرفی بر اساس قوانین فیفا نتیجه این بازی قابل ابطال نیست.(اینجا)
این جا است که نظام عدالت شکلی، در عمل دچار بحران نفسگیری می شود و دو پاره ریشه دار روانش با هم در تعارض می افتند و پنجه در پنجه هم فرو می برند. از سویی برای نظام قضاوت و عدالت احراز واقعیت مهمترین چیز است، از سوی دیگر از حفظ نظم رعایت تشریفات و دستیابی به ختم ماجرا در مدتی معقول نیز گریزی نیست.
راه نیافتن تیم ملی ایرلند به جام جهانی در نتیجه این شکست ناشی از آن خطای هند، یک اتفاق ساده نیست. بلکه موجب خشم یک ملت شده است از شخص خاطی و حتی کشور متبوعش فرانسه. حتی رئیس جمهور فرانسه با مردم ایرلند ابراز همدردی کرده است. تجدید این مسابقه موجب التیام خشم ملت ایرلند و احقاق حقوق واقعی و اثبات شده شان می شود. ضمنا در اینجا دنباله روی از واقعیت بسیار مهم و معقول است زیرا بر همگان تحقیقا آشکار شده که آن خطای هند رخ داده و حتی خود بازیکن خاطی اعتراف کرده و تقصیر را برگردن داور مسابقه انداخته است. (اینجا)
اما با این همه، نظام عدالت و قضاوت بر ضوابط و هنجارهای پیش نوشته و شناخته شده و مقدس خود پا فشاری کرده و ابطال مسابقه را منتهی به هرج و مرج و هنجار شکنی و بدعت معرفی کرده است و از آن سرباز زده است.
براستی در این قضیه باید دنباله رو کدام چشم انداز بود؟
+ فیفا تغییر مقررات داوری در بازیهای جام جهانی را بررسی می کند

۲ نظر:

  1. گمان می کنم یکی از بدفهمی های رایج در مورد فوتبال این است که گمان می کنیم باید عدالت مو به مو اجرا شود و حق به حق دار برسد. در حالیکه خطای انسانی داور و همینطور گول زدن عامدانه داور بخشی از قانون های نانوشته بازی فوتبال است. بازیکن این حق را دارد که دور از چشم داور شیطنت کند و در واقع می توان گفت فوتبال استعاره ای می شود از دنیای واقعی. این که دستی از غیب برون آید و بخواهد عدالت را به اجرا گذارد با روح دنیای ما و فوتبال بیگانه است. ما برعکس همچنان باید بر این نقطه کور پافشاری کنیم و در این بازی خاص حق را به فرانسه بدهیم.

    پاسخحذف
  2. همه چیز بستگی به چشم اندازی دارد که از دریچه ان به قضیه نگاه می کنیم. اگر به این قضیه از چشم انداز اخلاقی نگاه کنیم یعنی چشم انداز اخلاقی را به فوتبال هم سرایت دهیم در ان صورت این عمل آن بازی کن محکوم است کما اینکه سارکوزی هم از همین منظر از مردم ایرلند معذرت خواهی کرده است. چرا که او یک سیاست مدار است.
    اما می توان به فوتبال از چشم انداز زیبایی شناسیک یا روانشناختی هم نگاه کرد. و بگوییم اگر بازیکنی مرتکب عملی شود که زیبا و هیجان آور باشد درست است و پذیرفتنی است حتی اگر اخلاقی نباشد.
    به نظر من انتخاب یکی از این دو منظر ذوقی است و نمی توان یکی را بر دیگری برتری داد.

    پاسخحذف

نظرات قبل از نمایش به تایید نویسنده وبلاگ می رسد. کامنتهای تبلیغاتی به نمایش گذاشته نمی شود.
اگر در کامنت گذاشتن مشکل دارید از مرورگر فایرفاکس یا کروم استفاده نمایید. با سپاس


Strauss - Also Sprach Zarathustra
Found at Also Sprach Zarathustra on KOhit.net