۱۳۸۸ شهریور ۱۸, چهارشنبه

نخستین یکتاپرست

ح. جوشن‌لو
وقتی آرامگاه فرعون مرتد (آخناتون) در پشت ارتفاعات
تل العماره پیدا شد, بنابر گفتهء یکی از باستانشناسان
حاضر در صحنه، داخل آن جسد مردی را یافتند
که اندکی پس از مومیایی شدن سوزانده شده بود.
فرعونها هم می میرند -ص 209

شاید ما ایرانی‌ها، بخصوص آنهایی که گرایش ناسیونالیسی دارند و دستی به قلم، بسیار علاقه مند باشند که نخستین یکتا پرست تاریخ را زرتشت ایرانی معرفی کنند. البته شکی نیست که تفکر پیامبر ایرانی، تفکری توحیدی بوده است و او حساب خود را با کلیه خدایان دیگر بجز مزدا اهورا تسویه کرده است. هرچند در تفکرش زمینه هایی برای دوآلیسم موجود است که بعدا خود را بیشتر نشان می دهد و دیانت زرتشنی را تبدیل به آیینی ثنوی می کند. اما خود زرتشت بی شک یکتا پرست بوده است. (مهرداد بهار ص 42)
با همهء این اوصاف تنها وقتی می توانیم زرتشت را نخستین یکتاپرست معرفی کنیم که بتوانیم از لحاظ تاریخی ثابت کنیم که پیش از بقیه مدعیان یکتاپرستی می زیسته. آنچه که امروز می توانیم بگوییم آنست که زرتشت را به طور سنتی متعلق به حدود شش/هفت قرن قبل از میلاد مسیح می دانند (غیاث آبادی اینجا) و اگر هم با توجه به ساختار زبانشناسی گاتها بخواهیم تاریخ تولد او را به عقب‌تر ببریم باید دلایل قاطعتری در دست داشته باشیم و از عهده اثبات مدعای خوب برآییم. این در حالی است که تاریخ سنتی و معمولی که برای تولد موسی ذکر می کنند بیشتر از هزار سال پیش از مسیح است و پایینتر اشاره می کنم که تاریخ زندگی آمن‌هوتب چهارم بسیار دورتر از اینها است. بنابراین زرتشت توان مقابله با بقیه مدعیان را ندارد و تا تحقیقات نهایی مبنی بر اثبات سال تولد او ارائه نشده باید بپذیریم به لحاظ تاریخی، او نخستین پیامبر یکتاپرست تاریخ نیست.
حال برای پاسخ به سوالمان به سراغ علم نرمال می رویم تا ببینیم کدام نظر میان دانشمندان و مورخین مشهور و معمول است. به لحاظ تاریخی نخستین یکتاپرست تاریخ، هیچ یک از پیامبران مشهور سامی یا آریایی نیستند، بلکه شاهی است که در مصر حکومت می رانده و حتی شواهدی هست که موسی یکتاپرستی را در مکتب این شاه آموخته است. (فروید)
با بررسی تاریخ آشکار می شود نخستین بار، تفکر توحیدی در دوره ای خاص از تاریخ ِ سرزمین مصر، در زمان فراعنه سلسله هجدهم آشکار می شود.
در حدود سال‌ 1350 قبل از میلاد، فرعونی می زیسته که در ابتدا آمن‌هوتپ (به معنای آمون راضی است) چهارم نام داشته که بعدها نامش را به آخناتون (او که برای آتون سودمند است) تغییر می دهد. خدایی که او برگزید خدای خورشید، به نام آتن (aton) است که پیش از او هم پرستیده می شده، اما او پرستش آتن را تغییر و تحول بخشید و یک توحید ناب و انعطاف ناپذیر را ارائه کرد.
ساموئل هنری هوک می نویسد : "خدای خورشید در مصر رع نام داشته که در اساتیر مصری نخستین پادشان مصر بود و در همان حال هم او بود که به نام آتون خوانده می شد و آفریننده جهان به شمار می رفت."(ص 84) با این اوصاف ظاهرا آتون یک جلوه خاص خدای قدیمی رع بوده است.
فروید در کتاب بسیار مفید و کلیدی خود به نام موسی و یکتاپرستی (ترجمه فارسی اش) در سال 1939 یه این قضیه پرداخت و مطالب زیادی را در این مورد آشکار ساخت. او تفکر آخناتون را یکتاپرستی کاملی می داند که نخستین ابتکار و اقدام ازین گونه در تاریخ است. (صفحه 15). همچنین به نظر فروید آخناتون مفهوم خدا را غیرمادی و روحانی‌تر کرد و "خورشید را نه بعنوان یک وجود مادی، بلکه همچون مظهر خداوندی که نیروی او در پرتوهایش تجلی می یابد مورد پرستش قرار داد." (فروید-ص17)
ویل دورانت هم در جلد اول تاریخ تمدنش پس از نقل شعرهای آسمانی آخناتون در ستایش آتون، آنها را نخستین روایت توحید monotheism آن هم هفتصد سال پیش از اشعیای نبی می داند. (ص 210)
الیزابت پین نیز می نویسد بنا بر دلایل سیاسی و تحولات حکومتی در مصر آمنهوتپ 3 پدر آخناتون تلاش کرد خدای خورشید را بدلیل ملموس و قابل رویت بودن، رواج و ارج نهد. او در حریم سلطنتی خود معبدی برای آتون بنا کرد. اما فرعون پدر اهل سیاست بود و هیچ گاه رابطه اش را با کاهنان آمون نگسست و دائما برای نیایش به سراغ معبد خدای پیشین می رفت. (فرعونها هم می میرند - 176)
اما فرعون پسر به این نتیجه رسیده بود که در سراسر جهان فقط یک خدای واحد وجود دارد و این بسی زودتر از آن بود که جهان باستان آمادگی یا توانایی پذیرش چنین اعتقادی را داشته باشد ... فر عون بی اعتنا به اینکه عملش چه نتایجی ممکن است به بار آورد، بر اساس استدلال و نتیجه گیری خود دست به اقدام تازه ای زد و دستور داد پرستش هر خدایی جز آتون قدغن شود.( فرعونها هم می میرند - 192)
آخناتون در سال پنجم حکومتش، یعنی همان سالی که نامش را تغییر می دهد، شهر جدیدی می سازد به نام آختاتون (افق آتون- امروز تل العماره نامیده می شود) و آنرا پایتخت خود قرا می دهد. (بریتانیکا) از نظر بریتانیکا نیز قدیمی ترین نمونه یکتاپرستی monotheism شناخته شده در تاریخ مربوط به آخناتون است. (بریتانیکا)
با این توصیفات، سریال یوسف پیامبر که آخناتون را همزمان و پیرو یوسف پیامبر قلمداد کرده مبنای تاریخی ندارد. در هیچ یک از منابع چنین چیزی را پیدا نکردم. در عهد قدیم هم هیچ اشاره ای نشده است که فرمون زمان یوسف آمن‌هتب4 بوده است. البته مهم ترین دلیل بر بی اساس بودن آن سریال به لحاظ تاریخی آنست که طبق ادعای کتاب مقدس یکتاپرستی یوسف هیچ گونه پیوندی با خدای خورشید نداشته و اصلا در تفکر کتاب مقدس چنین نوع پرستشی شرک است. اما باور توحیدی آخناتون که در بالا به آن اشاره شد کاملا متفاوت است از توحیدی که در کتاب بنی اسرائیل آمده و کاملا مبتنی است بر تفکر استوره ای.
+ مطالعه بیشتر در این باب: یوزارسیف وامدار سینوهه

منابع
دانشنامه بریتانیکا
تاریخ تمدن - ویل دورانت - جلد اول
موسی و یکتاپرستی - زیگموند فروید (فارسی - انگلیسی)
فرعونها هم می میرند (The Pharaohs of Ancient Egypt) - الیزابت پین- ترجمه حسن پستا
مقاله زمان زرتشت بر پایه گزارشهای ایرانی - رضا مرادی غیاث آبادی
اساطیر خاورمیانه - ساموئل هنری هوک - ترجمه بهرامی و مزداپور
ادیان آسیایی - مهرداد بهار
و ...

۱۲ نظر:

  1. شماره ی صفحه هایی را که می خواهید دارید؟
    گفتم شاید بتوانم پیداش کنم.

    پاسخحذف
  2. ح عزیز و سایر دوستان
    بخشی که من از تاریخ تمدن ویل دورانت بدنبالش هستم مربوط به جلد اول - فصل هشتم: مصر- بخش دین مطالب مربوط به اخناتون (آمنحوتب چهارم) است.
    اگر نسخه آنلاین انگلیسی این کتاب را در اینترنت می شناسید ممنون می شوم بهم معرفی کنید.

    پاسخحذف
  3. کتابی وجود دارد به نام سینوهه . سینوهه پزشک مخصوص همان فرعون یکتا پرست بوده است . در این کتاب به موضوع یکتاپرستی فرعون مصری و عواقب آن پرداخته می شود . تا جایی که به یادم می آید در جلد دوم به این موضع مفصل پرداخته شده . محور اصلی کتاب زندگی سینوهه است . مسلما دچار تحریف های زیادی هم شده ولی به هر حال روایتی واقعیست . شاید خواندنش خالی از لطف نباشد .

    پاسخحذف
  4. بله دوست عزیز ناشناس
    یکی از مواردی که در این تحقیق داخل است همان "سینوهه" است که در سریال تلویزیونی "یوسف" از آن منبع استفاده زیادی شده بود.
    سپاسگزارم

    پاسخحذف
  5. اولا اون کتابی که به نام سینوهه پزشک فرعون در ایران چاپ شده یک رمان تاریخی است نه برگردان داستان سینوهه که مربوط است به سلسله دوازهم از شاهان مصر که تقریبا به2000 پیش از میلاد بر می گردد.

    آخناتون کسی که یکتاپرستی را در مصر به او نسبت می دهند در قرن 14 پیش از میلاد می زیسته.اینکه نوشتی موسی یکتاپرستی را از او آموخته یک اشکال بزرگ دارد
    و اون اینه که وجود موسی از لحاظ تاریخی اثبات نشده

    پاسخحذف
  6. درود بر ناشناس
    به سه دلیل من وجود تاریخی موسی را مسلم فرض می کنم:
    1- تحقیق اندیشمندان بزرگی چون فروید
    2- وجود متون مقدسی از جانب او در میان قوم بنی اسرائیل
    3- مهاجرت بنی اسرائیل از مصر یک واقعیت تاریخی است و قطعا این مهاجرت به رهبری یک رهبر مقتدری بوده که در تاریخ مشهور است آن شخص موسی بوده.
    به هرحال هرچند به نظر من وجود تاریخی موسی مسجل است اما قطعا تمام جزئیاتی که در مورد او در متون دینی نقل شده واقعیت تارخی ندارد.
    ضمنا اینکه من نوشتم موسی یکتا پرستی را از او آموخته می تواند این معنی را داشته باشد که از مکتب او آموخته نه اینکه مستقیما از شخص او.

    پاسخحذف
  7. درود
    مسلم فرض کردن موسی با اون دلایلی که شما آوردی بسیار اشتباه است

    1-فروید اندیشمند بزرگی بوده اما متخصص تاریخ نبوده
    2-در این چند دهه اخیر یافته های باستانشناختی و زبانسناختی بسیاری بدست اومدن که در تاریخ نگاری باید در نظر گرفته بشن.
    حتی به کتابی مثل جلد اول تاریخ تمدن ویل دورانت نباید به عنوان یک سند معتبر نگاه کرد چون اولا قدیمیه ثانیا ویلدورانت متخصص تاریخ یهود نبوده.دورانت یک تاریخ کلی جهان نوشته که امروزه کسی یک تنه این کارو نمی کنه.امروزه تاریخ بسیار تخصصی تر برسی میشه

    3-پنج کتابی که ازشون با نام تورات یاد میشه بطور سنتی به موسی نسبت داده می شه.امروزه تقریبا مسلم شده قدیمی ترین بخشهای تورات مربوط به سده نهم قبل از میلاد هستند
    5-بسیاری از باستانشناسان معتبر داستان خروج را افسانه می دونند.هیچ اشاره ای به این واقعه در نوشته های مصری نشده و هیچ رد پایی از مهاجرت ششصد هزار نفر و سرگردانی اونها در شبه جزیره سینا بدست نیومده

    دین یهودیان تا پیش از اسارت بابل توحیدی خالص نبوده بتهای بسیاری از آشرا همسر یهوه در اسرائیل پیدا شدند که نشون می ده اندیشه توحیدی در اسرائیل قبل از اسارت فرا گیر نبوده

    اگه تونستی این مستند رو ببین
    The Bible's Buried Secrets

    هم جدید هست هم خیلی معتبر
    تو سایتشم یکسی اطلاعات تکمیلی هست
    www.pbs.org/wgbh/nova/bible
    البته ویکیپیدیا هم می تونه خیلی از این ادعا های رو تایید کنه
    آرش

    پاسخحذف
  8. جناب آرش درود
    هرچند این قضیه موسی و واقعیت تاریخی او در این پژوهش یک بحث فرعی و من قطع دارم که او نخستین یکتا پرست نبوده است اما به هر حال سپاسگزارم از اطلاعاتی که در احتیاز من قرار دادید.

    پاسخحذف
  9. سلام.مقاله را ذخیره کردم تا سر فرصت آن را با دقت بخوانم

    پاسخحذف
  10. مقاله جالبي بود در نخستين يكتا پرست جاي ترديد بسيار است كه موسي باشد چون چهره ي موسي را با مذهب ساخته اند و مي گويند كتاب تورات نيز نوشته خود موسي نيست

    پاسخحذف
  11. درود بر شما
    از پژوهشتان بسیار سود بردم و سپاس فراوان دارم.
    البته من نمی دانم چرا یگانه پرست بودن و نخستین ِ آن بودن ، مایه ی نازش و فخر است که برخی این اندازه پامی فشرند که ما بوده ایم ( چه ایرانی چه انیرانی ).
    استاد ندوشن در یک نوشتاری ، نوشته بودند که چندخدایی در یونان ، به مردم سالاری و دموکراسی ( شیوه ی فرمانروایی ) انجامید ؛ پرسشی برایم پیش آمد که برای نمونه چرا در مصر این گونه نشد ؟
    در پایان : هنگامی که دانشی ای چون شما می بینم ، نمی توانم او را نستایم. شادم از این که آموزگازی چون شما دارم.
    سپاس
    آزاد و شاد باشید!

    پاسخحذف
  12. درود بر شما جناب جاوید
    شرمنده می فرمایید.
    در مورد استاد ندوشن هم بنده بعید می دانم ایشان در این زمینه که در موردش سخن گفته تخصصی داشته باشد. به هر حال این گفته به نظر من اصلا درست نیست. ما در همه جای دنیا چندخدایی داشته ایم.

    پاسخحذف

نظرات قبل از نمایش به تایید نویسنده وبلاگ می رسد. کامنتهای تبلیغاتی به نمایش گذاشته نمی شود.
اگر در کامنت گذاشتن مشکل دارید از مرورگر فایرفاکس یا کروم استفاده نمایید. با سپاس


Strauss - Also Sprach Zarathustra
Found at Also Sprach Zarathustra on KOhit.net